Wednesday, March 24, 2021

BBM3410-2021-MINGGU 1A

 ---Assalamualaikum WBT--


TENTANG PENULIS


Bismillahirrahmanirrahim. 

Tak kenal maka tak cinta, itulah pepatah yang sering kita dengar dalam hidup kita. Jadi sebelum aku membebel dengan panjang jom kita berkenalan dulu.

Nama diberi Zaidatul Akma Binti Yazid (203935). Lahir pada tanggal 14 Oktober 1999. Aku merupakan anak keempat dari enam adik beradik. Anak jati Pulau Pinang jati dan sekarang belajar di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang.

    



    Setelah menamatkan pengajian di peringkat STPM pada tahun 2019, aku mengambil keputusan untuk meneruskan pengajian dalam bidang bahasa. Ramai jugak yang tanya aku kenapa dalam banyak-banyak kos, aku ambik kos bahasa Melayu? Aku tak tahu nak cakap macam mana..Kenapa? Kolot sangat ka pelajar yang ambil kos bahasa melayu ni?


Terus terang dari awal aku memang tiada niat untuk mengambil kos ini. Iya la aku kan ambik kos sains dan agama masa sekolah menengah dulu. Tapi sepanjang aku belajar bagi aku subjek yang paling susah untuk aku skor ialah subjek Bahasa Melayu. Mungkin kedengaran pelik..tapi itulah aku. Budak Melayu tapi tak pandai nak skor ke? Dari dulu aku tak suka bahasa Melayu sebab aku tak reti nak buat karangan. Susah sangat nak dapat idea untuk buat karangan. Aku sendiri tak faham hahaha.  Aku rasa sepanjang hidup aku, aku boleh kira berapa kali ja aku dapat A dalam subjek ni.


Semenjak aku menjejakkan kaki di Tingakatan 6, aku jumpa dengan cikgu bahasa Melayu. Cikgu bahasa Melayu aku sangat baik dan aku suka cara dia mengajar dengan penuh keikhlasan. Benda apa yang tak faham tanya ja semua dia jawab. Macam ayah-ayah sangat ;). Dari situ aku mula jatuh hati dengan subjek ni dan berjaya skor A dalam setiap semester. Alhamdulillah.
Dan niat aku nak meneruskan pelajaran dalam bidang bahasa ni sebab aku nak jadi pensyarah kemudian nak keluarkan buku sendiri dan membantu orang-orang yang menghadapi masalah yang sama dengan aku dulu.


    Alhamdulillah sekarang dah 4 sem aku belajar di UPM. Banyak pengalaman pahit manis yang berlaku tapi aku yakin dan percaya apa yang berlaku atas ketentuan-Nya untuk mematangkan aku. Aku harap cita-cita aku untuk menjadi seorang pensyarah Bahasa Melayu akan menjadi kenyataan. Aaminn


Jadi untuk adik-adik diluar sana jangan pernah malu bila kita sambung kos Bahasa Melayu ni. Kita kena bangga sebab kita yang akan memartabatkan bahasa Melayu di masa hadapan.




3 comments:

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 1.  BIODATA DIRI 2.   CERITA SOSIAL 1 3.  PENDEKATAN ANALISIS WACANA 4.   NOTA ELEMEN ASAS GRAFIK 5.   ASAS GR...