Tuesday, April 20, 2021

BBM3410-2021- MINGGU 5- DILEMA PENGEMBARA



 PENGISIAN SEMBANG TAMU DILEMA PENGEMBARA 




CREDIT DBP

LINK: https://youtu.be/bQCPNh8Es1o

Hai korang. Okay kalini aku ada topik yang paling best untuk dikongsi. Orang kata benda baik ni kena kongsi sama2 AHAHAHA


Baru- baru ni yakni pada hari jumaat lepas, 16 April 2021 aku dan kawan-kawan aku ada tengok satu temu bual ni yang bertajuk Dilema Pengembara. Tajuk ni disampaikan oleh Dr. Siti Nur Aliaa Roslan.


Aku sejujurnya suka gila dengan tajuk temu bual tu. Iyalah darah muda aku yang menginginkan diri untuk melancong ke serata dunia.


So, apa yang aku dapat melalui perkongsian Dr Alia, beliau menegaskan bahawa mengembara ini bukan bermakna kita mengembara ke luar negara semata-mata tetapi bermaksud kita keluar dari zon selesa seperti keluar dari kawasan rumah kita atau zon tempat kita tinggal. Sebagai contoh, seseorang yang menetap di Pulau Pinang dan menyambung pengajian di Selangor juga boleh digelar sebagai pengembara kerana mereka telah keluar dari zon selesa mereka masing-masing. sudah mengembara ke hampir seluruh dunia iaitu sebanyak 21 buah negara tidak termasuk asia tenggara. Wow!! Masa dengar Dr Alia cakap mcm tu saya terngaga luas kau. AHAHAHAH


Apa yang best lagi adalah Dr Alia sendiri cerita tentang pengalaman beliau sebagai pengembara even secara solo. Beliau banyak jugak berkongsi pahit manis ketika mengembara. So, kalau korang rasa berminat nak tau pengalaman apa yang Dr Alia hadapi ketika mengembara aku suggestkan korang untuk dengar sendiri sembang tamu ni. Aku guarantee korang takkan rugi .


Aku juga berharap agar aku dapat menjejakkan kaki untuk mengembara ke serata dunia untuk melihat sendiri keindahan ciptaan tuhan ni. In shaa Allah🤍


                                                

                                                           BUKTI KEHADIRAN

1 comment:

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 1.  BIODATA DIRI 2.   CERITA SOSIAL 1 3.  PENDEKATAN ANALISIS WACANA 4.   NOTA ELEMEN ASAS GRAFIK 5.   ASAS GR...