Tuesday, April 20, 2021

BBM3410-2021- MINGGU 5- FLATLAY


 RUJUKAN : Normaliza Abd Rahim. (2019). Multimedia dalam Bahasa. Serdang: Universiti Putra Malaysia.





 Hai Assalamualaikum... aku harap korang semua yg tengah baca blog ni sihat kehendaknya.


Pejam celik, pejam celik siapa sangka aku dah masuk minggu kelima. Uish banyak betul dugaan sem ni. Iya la semakin kau nak habis degree lagi serabut dengan kerja yang tak pernah habis. Nama pun student nak taknak kena la hadap. Sis redha😆

Alamak terbebel banyak pulak🤭. Jadi tanpa melengahkan masa harini aku nak tunjuk satu lagi teknik asas dalam fotografi iaitu flatlay. 


Flatlay adalah satu teknik yang digunakan ketika mengambil gambar. Teknik ini terbahagi kepada beberapa jenis yang lain iaitu;

a) flatlay

b) half flatlay

c) quarter flatlay

d) zero flatlay

Dekat bawah ni aku lampirkan satu video yang menunjukkan contoh-contoh flatlay.





LINK YOUTUBE:  https://youtu.be/M6MWbPrgHXU




Korang mesti pelik kan kenapa banyak sangat gambar MyKori dekat atas ni. Hahahah. Biasalah hantu ais krim aku ni. Actually menarik juga tangkap gambar guna teknik asas flatlay ni. Bilik aku sekarang dah serupa studio kecil siap beli light ring semata-mata nak tangkap gambar. Apapun aku harap korang dapat sedikit ilmu daripada perkongsian aku ni. 

Semoga bermanfaat. Jumpa lagi...




                                                                BUKTI KEHADIRAN





No comments:

Post a Comment

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 1.  BIODATA DIRI 2.   CERITA SOSIAL 1 3.  PENDEKATAN ANALISIS WACANA 4.   NOTA ELEMEN ASAS GRAFIK 5.   ASAS GR...